reklama

Z púšte do puszty za účelom kariéry

Z predchádzajúcich príspevkov je vám iste jasné, že v Amerike sa na mňa lepí šťastie. Zdá sa, že sa to začína prenášať aj do Európy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Dostal som pozvanie na konkurz na asistentské miesto v Budapest Festival Orchestra. Je to špičkový európsky orchester - počul som ich hrať v Bratislave a bol to nezabudnuteľný zážitok. V Budapešti vypredali lístky na nastávajúcu sezónu za desať dní... ‘To si nesmiem dať utiecť,’ povedal som si, ‘aspoň sa porovnám s najlepšími.’ Nerobil som si ilúzie o výsledku, no možnosť dirigovať aspoň chvíľu taký veľkolepý orchester by bolo hriech nevyužiť!Cesta do Bratislavy mi trvala opäť viac ako 24 hodín, mal som však osemhodinovú pauzu v Los Angeles, ktorú som strávil v príjemnej spoločnosti Talianky menom Ferrari na pláži v Santa Monice. Doma som sa zavrel do izby a nedvíhal telefóny. Sorry.Prišiel deň D. Opäť som raz mal šťastie, môj kamarát Igor sa ponúkol, že ma zvezie. Prišiel som akurát včas, aby som sa zoznámil s ostatnými kandidátmi. Na pódium som šiel posledný s hmlistou predstavou, čo ma čaká - nebolo dovolené počúvať sa navzájom, ale niečo som, sediac poschodie pod sálou, predsa len začul... Dirigovacia skúška mala tri časti: koncertné dirigovanie, skúšanie s orchestrom a identifikácia zámerných chýb. Dopadol som až prekvapivo dobre. Na poobedňajšej klavírnej skúške som najprv zahral finále Bartókovej Sonáty, čo som si špeciálne pripravil pre túto príležitosť (zabralo to!). Nasledovala hra z partitúr. Maestro Iván Fischer mi so slovami "na úvod niečo ľahšie" položil na klavír Adagio z Mahlerovej Deviatej symfónie. Chvíľu som si myslel, že žartuje, potom som radšej začal rátať béčka v predznamenaní... Bolo to potenie krvi, ale nejako som sa prehrýzol touto aj ďalšími, ešte ťažšími partitúrami.Neočakával som, že budem tým vyvoleným, na záverečnom interview som však dostal otázku, či môžem ostať ešte jeden deň, že maestro chce otestovať už len mňa a jedného Taiwančana. Povedal, že je nezmysel ísť večer domov a ráno späť, nech teda prespím u jeho osobného asistenta, Mr. Danielsa.Zrátal som si klady a zápory. Plus: možnosť stráviť večer s človekom, čo osemrokov pracuje pre Fischera a predtým pätnásť rokov pre Cincinnati Symphony Orchestra, jeden z najlepších orchestrov v Štátoch. Mínus: ďalší deň v tej istej košeli a ponožkách. Bolo rozhodnuté.Mr. Daniels je Američan a šarmantný spoločník. Kúpil mi večeru aj zubnú kefku a daroval žiletku. Keďže som sa narodil pod šťastnou hviezdou, noc som strávil v obrovskom apartmáne z konca 19. storočia s výhľadom na budapeštiansku Operu. Spal som luxusne, deväť hodín bolo bezkonkurenčne najviac za posledný mesiac. A poď ho na skúšku.Dirigoval som o dušu spasenú, lepšie ako deň predtým a lepšie ako druhý chalan. Nasledoval excelentný poludňajší koncert s Fischerom. Na pódiu znelo Umenie a ja som nemohol uveriť, že som tak blízko sna, ktorý som sa neodvážil ani pomenovať. Po koncerte som šiel maestrovi gratulovať. Vypočul som si prednášku o tom, ako zvuk orchestra ovplyvnil hosťujúci koncertný majster. A teraz ten šok: bol to koncertný majster Berlínskej filharmónie! Nemohol som uveriť, že ja som takému človeku vravel, čo má robiť...Výsledok mi Fischer neoznámil, rozhodol sa, že skúsi ešte ďalších dvoch kandidátov, to však v tej chvíli vôbec nebolo podstatné. Domov som cestoval vlakom, cítil som sa ale ako v lietadle - tak som sa vznášal! Dirigoval som dream-orchester s koncertmajstrom najlepšieho orchestra na svete. A páčil som sa im!Deň pred konkurzom som bol za mojím bývalým profesorom na VŠMU. Povedal mi, aby som s takým výkonom do Budapešti ani necestoval, že si spravím hanbu na celý život. To bola posledná rada, o ktorú som ho požiadal. Nepochopil, že kráčam za svojím snom pevnejšie, ako kedykoľvek predtým.

Martin Majkut

Martin Majkut

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Hudobný riaditeľ Rogue Valley Symphony, Ashland, Oregon. Zoznam autorových rubrík:  Ambivalencie z ArizonyAktuálneFotkové

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu